Sidhuvudbild

Förskolans vardag

För att få en helhetsbild om hur en dag kan se ut har vi skrivit upp ungefärliga tider.

07.00 – 09.05 Förskolan öppnar
09.15 – 09.30 Samling på varje avd.
09.15 – 11.15 Lek och aktiviteter. De yngsta barnen är ute varje dag.

Måndag: Alla är ute på förmiddagen, på fm. är det planering/reflektion för delar av pedagoggruppen.
Tisdag: Eget val
Onsdag: Eget val
Torsdag: Eget val
Fredag: Sångsamling för hela förskolan

11.15 – 12.00 Lunch
12.15 – 12.45 Sovvila / läsvila De yngsta barnen sover naturligtvis längre efter behov.
12.45 – 14.00 Fri lek ute och inne
14.15 – 15.00 Mellanmål
15.00 – 17.30 Lek och hemgång

Lämning och hämtning

När barnet kommer till Miklagård på morgonen är det viktigt att det känner sig välkommet. Därför kommer vi alltid ut i hallen och säger god morgon, tilltalar alla barn med namn och småpratar lite. Det här är en viktig stund både för barnet och för föräldrarna.

När barnet ska gå hem är det viktigt att säga hej då. Barnet noterar att vi ser dem och känner sig betydelsefull. Att säga hej och hej då är också ett socialt beteende som vi vill uppmuntra.

Morgonsamling

Klockan 9.05 har vi en kort morgonsamling. Vi sjunger en namnsång och går igenom vilka barn som är borta och varför. Någon får räkna alla barn och meddela Anna i köket hur många barn det blir till lunchen.
Under samlingen äter vi också frukt, som barnen turas om att dela ut. I samband med detta lyfter vi fram bokstäver och siffror på olika sätt. I alla sammanhang där vi räknar, sjunger barnens namn eller bjuder runt frukt börjar vi alltid från vänster till höger för att barnen ska få in rätt läsrikting. Under morgonsamlingen bestämmer de äldre barnen vad de ska göra under förmiddagen.

Sångsamling

Varje fredag samlas alla barn i röd/gulas lekhall för en gemensam sångstund som Mariann leder. Det är jätteroligt när hela förskolan samlas!

Hallen

Senare under dagen samlas vi i hallen i olika grupper för påklädning inför utevistelse. Nu får barnen träna sin kroppsuppfattning, finmotorik, begreppsbildning och rumsuppfattning. Det är viktigt att vi själva som pedagoger ger barnen uppmuntran och tid att träna dessa saker. Barnen får tänka själva. Vad ska jag leka med? Vatten?! Då kanske det är bra med galonbyxor och stövlar. Barnen behöver träna sig i att reflektera över det, givetvis med stöd av oss vuxna.

Kroppsuppfattning: Var på kroppen ska strumpan sitta?

Finmotorik: Knäppa, knyta.

Begreppsbildning: På, i, över, bakom.

Rumsuppfattning: Var är min klädkrok, stövelplats?

Bordsvärdar

Bordsvärd är barnen en vecka i taget och då dukar barnen det bord de sitter vid. Det här är en rolig och viktig uppgift! Allt porslin finns i barnhöjd och tillsammans med en vuxen får barnet försöka räkna ut hur många som sitter vid bordet idag, är någon borta? Vilka ska ha stora respektive små bestick? Vilka ska ha djup eller flat tallrik? Det är mycket att tänka på; smörknivar, tillbringare, är det någon som använder haklapp vid bordet?

När borden är färdigdukade går bordsvärdarna tillsammans med pedagogen ut i köket till Anna och hämtar matvagnen. De dukar sedan fram maten på sina respektive bord och nu gäller det att tänka till igen. Hur många äppelhalvor behövs om vi är sju vid bordet? Som bordsvärd får barnet träna mycket matematik.
Fortsätt läsa om lunchen på sidan 2.

Senast uppdaterad 170914