Miklagårds Förskola AB

Traditioner

Vi tycker det är viktigt att förankra våra svenska traditioner hos barnen. Det ger en trygg grund att stå på och därifrån utvecklas vidare. Kan vi vår egen historia och kultur kan vi lättare lära oss att förstå andras. Vi har också traditioner som är Miklagårds egna. Det är viktigt för att vi ska känna samhörighet, trygghet och glädje.
Barnens födelsedagar uppmärksammas med teckningar från kamrater, ballonger och extra fin dukning vid lunchen.

Höst och vinter
Lucia – om möjligt den 13 december kl 07.00.
Jullunch – Anna lagar julmat och vi dukar långbord i lekhallarna, där vi äter tillsammans efter att vi dansat långdans genom hela huset.
Julgransplundring – Efter jul har vi julgransplundring!

Vår
Basar – i maj på förskolans dag har vi vår årliga basar. Vi förbereder oss genom att samla in begagnande leksaker,kläder och priser till ett lotteri. Vi bakar bröd, kakor och Anna i köket fixar sylt . Alla pengar går till välgörande ändamål genom SOS-barnbyar.

Sommar
Avslutningsfest – för de barn som slutar har avdelningen en fest.
Midsommarfest – innan sommarlovet börjar avslutar vi läsåret med en midsommarfest, då vi återigen bjuder in alla föräldrar och släktingar . Vi dansar runt midsommarstången till tonerna av spelemän/kvinnor sjunger och fikar tillsammans.