Förskolans vardag

För att få en helhetsbild om hur en dag kan se ut har vi sammanställt ungefärliga tider.

En dag på förskolan

För att få en helhetsbild om hur en dag kan se ut har vi sammanställt ungefärliga tider.

En vecka på förskolan

Förklaringar schema, rutiner

Lämning och hämtning

När barnet kommer till Miklagård på morgonen är det viktigt att det känner sig välkommet. Därför kommer vi alltid ut i hallen och säger god morgon, tilltalar alla barn med namn och småpratar lite. Det här är en viktig stund både för barnet och för föräldrarna.

När barnet ska gå hem är det viktigt att säga hejdå. Barnet noterar att vi ser dem och känner sig betydelsefull. Att säga hej och hejdå är också ett socialt beteende som vi vill uppmuntra.

Start på förskoledagen - samling

Klockan 9.15 har vi en kort morgonsamling. Vi sjunger en namnsång och går igenom vilka barn som är borta och varför. Någon får räkna alla barn och meddela kocken hur många barn det blir till lunchen.

På morgonsamlingen äter vi en bit frukt. Barnen får möjlighet att bekanta sig med bokstäver/språkljud genom skrivna ord på samlingstavlan. De äldre barnen väljer vilken aktivitet de vill delta i under fm. Varje måndag har förskolan gemensam sångsamling för alla avdelningar – härligt att alla kan vara med!

Lek och aktivitet

Rummen på förskolan är inredda för att tydligt visa vilken pedagogisk verksamhet de är ämnade för. Detta har vi gjort för att barnen lättare ska se möjligheterna och kunna välja aktiviteter.
De äldre barnen (3 – 5 år) väljer själva aktivitet tisdag – torsdag under förmiddagen. I verksamhetsplanen beskriver vi mer utförligt de olika valen för innevarande läsår.

Grundrummen för förskolan är:
Lekhall: Bygg- och rollek i de olika rumsindelningarna. Vid rörelselek och gympa möblerar vi om eftersom hyllorna är flexibla.
Atelje: Skapande verksamhet
Byggrum: Bygg- och konstruktionslek
Legorum/ljusbord: Ett rum för de äldre barnen
Småbarnshemvist: Här träffas de yngsta barnen för lek, sångstund och gympa. 
Roll-lek: Ett rum att bli inspirerad till olika lekar.
Mys-rum: Ett rum för yngre barn och och högläsning.

Samling innan lunch

Varje dag samlas barnen på respektive avdelning 11-11.15 för en kortare samling. De yngre barnen har en anpassad samling med läsning, sång eller tema. De äldre barnen har veckovisa temasamlingar utifrån läroplanens olika målområden; normer och värden, språk, matematik, omvärldsorientering, måltidspedagogik mm.

Lunchen

Maten och måltiden är en viktig del av verksamheten på förskolan. Vi vill erbjuda och lära barnen ett sunt förhållande till maten och måltiden.

På Miklagårds förskola finns ett tillagningskök där vår kock lagar näringsriktiga måltider från grunden. Alla råvaror väljs med omsorg och är så långt det är möjligt svenska, ekologiska samt anpassade efter säsong.
Vi vill att barnen ska varar delaktiga och få många olika upplevelser av måltiden.
Före måltiden- på morgonen går några barn/avd. till köket för att meddela kocken antal barn på avd.
Under måltiden- Det är nu som alla sinnen samarbetar för att skapa en upplevelse av maten. För oss är det också viktigt med bemötandet mellan alla som sitter vid bordet, både mellan barnen och mellan vuxna och barn.
Efter måltiden- barnen är delaktiga i avdukning

Läs- och språkvila

De yngsta barnen sover på miljömärkta madrasser i hemvisten. Vilan startar cirka klockan 12.15 och barnen väcks omkring 14.00. För barnen i åldrarna 3-4 år organiseras språk- och läsvilan i respektive arbetslag, det vill säga röd/gula för sig och blå/gröna för sig. Det är alltid samma pedagoger som ansvarar för de olika vilorna. Det här gör vi för att skapa trygghet och kontinuitet för barnen.

Tre- och fyraåringarna har en läs- och språkvila som är anpassad utifrån deras mognadsnivå.
Femåringarna träffas i rödgulas lekhall där Mariann läser kapitelböcker med aktuella teman, diskuterar värdegrundsfrågor. Barnen utmanas också i sin språkliga medvetenhet genom olika övningar. Lässtunden avslutas ibland med en kort avslappning.

Att leka tillsammans

Leken, vars grundstenar är samförstånd, ömsesidighet och turtagande, är den aktivitet som allra mest utvecklar barns empatiförmåga sinsemellan, om vi vuxna ger förutsättningar för det. Under leken bearbetar barnen intryck och händelser till en för dem accepterad verklighet. Ibland behöver vi som pedagoger gå in i leken och hjälpa barnen att förstå vad som hänt under till exempel teaterbesöket, tv-programmet eller den läskiga filmen. Viktigt är det också att gå in i leken för att hjälpa barnen fördjupa och utveckla den, föra den framåt genom att till exempel införa en ny figur, samt se till att alla barn ges möjlighet att vara med i leken. Detta lär barnen samspel, tolerans och gemenskap.
När barnen hamnar i konflikt med andra barn eller har svårt att låtsasleka behöver barnen mycket stöd av oss pedagoger. Vi måste då ta en aktiv roll i leken för att visa i handling hur man leker med andra barn – hur man turas om, hur man samarbetar och att det är på låtsas. Är vi vuxna med behöver konflikter inte uppstå så ofta utan vi vuxna kan ligga steget före.

Vi försöker alltid lösa konflikter tillsammans med barnen. Barnen växer och utvecklas genom att själva hitta lösningar! Vi arbetar medvetet och aktivt med genus, jämställdhetsfrågor och integritet från barnens första dag på förskolan.