Inskolning
En del föräldrar kommer första gången till förskolan på ett studiebesök, enskilt eller i grupp. Detta besök ger information av vår förskola; lokaler, lärmiljöer, personal mm. För att se vår verksamhet rekommenderar vi att ni gör ett studiebesök utan barn, det är mycket lättare att se hur vi arbetar när ni inte är distraherade av era egna barn. Ni är mera objektiva i er bedömning när ni ser personalen arbeta med andras barn. Fråga mycket! Det är ju eventuellt här ni ska placera det värdefullaste ni har!
Vi erbjuder plats och sedan har ni 14 dagar på att fatta beslut. För att förbereda er kan ni, när ni fått besked om plats, ta med er barnet och komma och titta på förskolan. Kom då på kvällar och helger då ni kan gå runt och titta på gården i lugn och ro. Ett litet barn förstår oftast inte vad ”börja på förskola” innebär och då är det lättare om barnen har sett dörren de ska gå in genom, om de gungat i gungorna, grävt i sanden och så vidare.
I maj eller juni har vi ett föräldramöte där vi berättar om inskolningen och lite kort om verksamheten. På mötet presenterar sig pedagogerna på ert barns avdelning/förskolan.
Under inskolningen har rektor ett infomöte om olika planer, rutiner och säkerhet som gäller på förskolan.
Exempel på hur en inskolning kan gå till
Inskolningen kan variera något efter barnens och föräldrarnas behov.
Vi arbetar med en föräldraaktiv inskolning där barn och föräldrar kommer till förskolan tillsammans tre dagar mellan 9.00 – 15.00.
Det är föräldrarna som är tillsammans med sina barn, lär känna pedagoger och miljön och blir trygga på förskolan. Det är lika viktigt att föräldrarna är trygga med förskolan som att barnen är det.
Efter dessa tre dagar brukar föräldrarna kunna lämna barnen. Andra veckan på förskolan är vistelsetiden 6 tim/dag.
Arbete med gruppen under och efter inskolning
På hösten, i augusti, börjar många nya barn på förskolan. Ofta är det mest inskolning i de yngre åldrarna. Alla barn ska hitta sin tillhörighet med kamrater och vuxna. Det får ta tid och vi är noga med att introducera och vägleda i rutiner och aktiviteter.